Banner trap
< terug naar

Edmund de Waal, Brieven aan Camondo

Mensen glippen de kunst in en raken verdwaald.

Dat schrijft Edmund de Waal in een van zijn fictieve brieven aan de Frans-Joodse bankier Moïse de Camondo (1860 – 1935), die in zijn Parijse huis een spectaculaire kunstverzameling bijeenbracht.

Edmund de Waal komt in een tijdmachine terecht als hij het huis aan de Rue de Monceau voor het eerst betreedt. Uw huis was een plaats waar alles iets anders was, schrijft hij, en in zijn brieven vermengt hij de verhalen over de schilderijen, serviezen en tapijten met de familiegeschiedenis van de Camondos.

Moïse overleed in 1935 en zou de Tweede Wereldoorlog niet mee hoeven te maken. Maar De Waal praat tegen de doden en in zijn langste brief schrijft hij Moïse over deze verschrikkelijke tijd, waarin Moïses dochter Béatrice, haar man Léon Reinach en hun kinderen naar Auschwitz werden gedeporteerd en vermoord.

Er zijn manieren om iets bijzonders te maken van wat verstrooid is, schrijft De Waal aan Moïse. De Brieven aan Camondo is daar een prachtig bewijs van.

Inschrijven nieuwsbrief