< terug naar nieuwsbrief

De kunst van het schrijven

Foto © Wim Bannink


Schrijven is een vak. Je kunt het leren. Een rubriek met tips voor ambitieuze amateurschrijvers. Deze keer van Gerdien Verschoor. ‘Wees niet bang, pak je pen. Laat je niet afleiden, geloof in jezelf, en schrijf!’

Het is op de kop af tien jaar geleden dat ik me terugtrok in Kraków om mijn eerste roman te schrijven. Ik had tien weken, en na die tien weken moest er een eerste versie van mijn boek zijn dat al een tijd in mijn hoofd zat. Dat lukte: door een schema en door discipline. En natuurlijk vooral door heel veel plezier te hebben in het schrijven van mijn roman.

Voordat ik vertrok, had ik op een grote rol papier een raster getekend: zeven hoofdstukken maal zeven scènes per hoofdstuk, 49 vakken. Ik had berekend dat als ik tweeduizend woorden per scène zou schrijven, ik uit zou komen op zo’n honderdduizend woorden, waarvan ik er in klad zo’n dertigduizend had. Bij duizend woorden per dag zou ik tijdens mijn sabbatical een eerste versie van het boek kunnen schrijven. Ik schreef de scènes in steekwoorden (‘kind ondersteboven geboren’ ‘schoenlapper’ ‘engel smijt met stenen’) op post-its en plakte die op het papier, mijn storyboard, in de hoofdstukken waar ze terecht zouden moeten komen. Het schema ging opgerold in mijn koffer en heeft alle schrijfweken in Kraków en later weer thuis boven mijn bureau gehangen. Ook bij mijn latere boeken maakte ik gebruik van een storyboard.

De eerste drie weken in Kraków heb ik in een flow geschreven, scène na scène. ’s Nachts kon ik niet slapen en schreef ik door in mijn hoofd. Nieuwe scènes, nieuwe personages, beelden, verhalen, plotjes kwamen uit het niets tevoorschijn en die kregen weer een plek op het storyboard, dat voortdurend veranderde (totdat het zijn vaste vorm kreeg). Om in die flow te komen, had ik discipline nodig: geen internet, geen telefoon in de buurt, vaste schrijfuren. En het belangrijkste: ik mocht iedere dag pas stoppen met schrijven als ik die duizend woorden had, of ze nu goed of slecht waren. En het lukte! Na tien weken stond er een eerste versie van De draad en de vliegende naald op papier.

Iedere schrijver heeft zijn eigen manier. Maar voor iedere schrijver geldt: schrijf! Wees niet bang, pak je pen, en schrijf! Laat je niet afleiden, geloof in jezelf, en schrijf!

Gerdien Verschoor is  kunsthistoricus en auteur.  Ze woonde en werkte jarenlang in Polen. Kunst, literatuur en de geschiedenis van Midden-Europa zijn haar belangrijkste inspiratiebronnen. Vaak speelt in haar werk de Tweede Wereldoorlog een rol van betekenis. Gerdien heeft haar schrijverschap jarenlang gecombineerd met haar baan als directeur van CODART het internationale netwerk van museumconservatoren van Nederlandse en Vlaamse kunst. Sinds 1 juli 2019 is ze directeur van Herinneringscentrum Kamp Westerbork.

Inschrijven nieuwsbrief